Laseringrepp i näsan

Igår gjordes en tredje operation i min näsa. Jag tänkte berätta lite om hur det går till och hur jag upplever att det hjälper mot näsblödningar. 
 
Första ingreppet gjorde jag 2015, andra 2016 och tredje nu, alltså 2017. Egentligen skulle jag ha behövt göra oftare men på grund av olika orsaker har jag inte haft möjlighet. Jag tror att det hade varit lagom att göra en var sjätte månad, men jag känner till andra Osler-patienter som gör varje månad, var tredje månad eller vartannat år. Det är alltså helt individuellt! Första ingreppet år 2015 vill jag minnas hade effekt i ca 2-3 månader. Andra hade effekt lite längre, kanske 3-4 månader. 
 
Ingreppet görs under narkos eller lokalbedövning. Jag har alltid valt narkos på grund av att ingreppet ändå har tagit 1-1/2 h på mig och jag skulle aldrig klara av att ligga vaken så länge när det gäller ingrepp i näsan. Ryser av bara tanken. Men narkos är inget jag tycker har varit en dans på rosor heller. Själva sövningen har jag inget problem med men när jag vaknar mår jag riktigt dåligt med illamående, yrsel, trötthet m.m. Det brukar däremot gå över snabbt efter att ha fått i sig mat och dryck.
Det jobbigaste med ingreppet är helt klart återhämtningen. Näsan är helt igentäppt och svullen samt fylld med en salva som man även ska fortsätta smörja med dagligen. Jag opererades som sagt igår och jag går nu runt med en konstant känsla av att vilja snyta mig (vilket man inte får). Det är jobbigt att inte kunna andas genom näsan men förhoppningsvis släpper det inom ett par dagar.
Bra att tänka på efter ett ingrepp är att inte slarva med salvan. Det får inte bli torrt i näsan helt enkelt. Det är ganska jobbigt, tycker jag, men för att få så lång effekt som möjligt är det nödvändigt. Idag fick jag också höra från en annan patient att man kan be läkaren sätta in något tratt-liknande i näsan som gör att man slipper vara igentäppt (ska fråga efter det vid nästa ingrepp!). 
 
Nästa ingrepp är planerat om två månader så det blir tätare behandlingar denna gång, men förhoppningsvis ett mer långsiktigt resultat. 
 
 
Fråga gärna om du undrar något!

Kommentera här: