Järnbrist

Under många år har jag känt mig trött och haft svårt att koncentrera mig ordentligt. Jag får lätt yrsel och de senaste åren haft mycket hjärtklappningar. Att man lätt kan få järnbrist när man förlorar så mycket blod som jag gör (och har så gjort sedan jag var barn) har jag ju alltid vetat om såklart men varje gång jag varit på en vårdcentral för att kolla järnvärdet så har de alltid sagt att det ser bra ut. "Du har utmärkt hb!" har jag fått höra och tänkt att det antagligen är normalt att känna sig trött och energilös. Yrseln har jag fått höra beror på att jag är så lång. Hjärtklappningarna har orsakats av stress fick jag veta. Summan av det har varit att alla symptom beror på mig och lösningen har varit att jag ska ta det lugnare. Inte stressa, res dig upp långsamt, o.s.v. 
 
När jag var gravid, 2011, fick jag mitt järnvärde kontrollerat korrekt för (antagligen) första gången. Jag visste inte då exakt vilket värde som kollades men fick veta att jag behövde få ett järndropp för järndepåerna låg på 4. Nu lärde jag mig att det fanns järndepåer och blodvärde. När effekten av järndroppet kom kände jag mig som en ny människa, jag kände mig vaken på ett sätt som jag inte känt på väldigt länge! Det höll i sig ett tag men efter att mitt barn föddes var det ingen på BB som förstod varför jag var så trött och yrslig, mitt blodvärde såg ju bra ut. Jag gick längs väggarna i korridorerna på BB när vi skulle någonstans, flera gånger trodde jag att jag skulle svimma. Jag var extremt trött. Under kommande månader fortsatte jag blöda näsblod som vanligt. Jag gick till vårdcentralen då och då, sa att jag hade Morbus Osler och blödde mycket och ville kolla järnet. Men värdet såg alltid bra ut. Det måste bero på något annat helt enkelt, antog jag. 
 
 
Under graviditeten hörde jag talas om ett särskilt center för Morbus Olser, som hade öppnats i Uppsala. Jag funderade mycket på det och provade även ringa dit ett par gånger men det var svårt att komma fram. Jag besökte vårdcentralen och sa att jag ville ha en remiss dit vilket jag också fick. Det dröjde länge och mina näsblödningar blev bara värre och värre. För någon som haft extrema näsblödningar nästan hela livet och lätt kunde blöda 2-3 h per gång kändes det som att det inte kunde bli så mycket värre, men efter jag fick barn var det som att det nådde en ny nivå. Näsblödningarna kunde nu hålla på 4-6 h och oftast nattetid. Jag sov med näsan ned i tjocka badlakan för jag var så trött att jag inte orkade sitta över handfatet hela tiden. 
Jag ringde till centret i Uppsala och fick prata med en person som förstod hur jobbigt jag hade det. Hon förklarade att det var väldigt svårt att få en tid men jag hade tur, det hade blivit en tid ledig och den fick jag! Så i juni 2015 var jag på Oslercentret i Uppsala för första gången och den lättnad jag kände över att för första gången bli tagen på allvar av en läkare... Det kändes helt underbart!
 
Väl på centret fick jag lära mig det här med järnvärdet, att det är depåerna som ska kontrolleras och att ett bra hb inte behöver spegla depåerna. Eftersom jag blödde så extrema mängder prioriterade dem att kolla mina järndepåer. När jag kom tillbaka dit fick jag svaret att de nästintill var tomma, jag hade ett P-ferritinvärde på 1 (mitt Hb låg på 125 vilket ju var jättebra, som vanligt). Fick intravenöst järn direkt och efter det har jag aldrig haft problem med att få järnet kontrollerat ordentligt på vårdcentralen, eftersom jag nu kan säga vilket värde de ska kolla samt hur mycket det värdet bör ligga på eftersom även det är annorlunda för Oslerpatienter. 
Nu kontrolleras mina järndepåer regelbundet och jag får intravenöst järn vid behov. Bara det är en sådan stor förändring i mitt liv, att få känna sig vaken om dagarna!

Kommentarer:

1 Anonym:

Hej, jag lever också med Morbus osler och livet går minst sagt upp och ner. Ja är nyfiken på vilken nivå doktorerna sagt att dina järndepåer bör ligga på? Kämpa på med sjukdomen o låt oss hoppas på att ett botemedel kommer så småningom!

Svar: Järndepåerna (P-ferritin) ska ligga på minst 100. Jag vet dock inte om detta kan skilja sig åt beroende av andra orsaker. Kopierat följande från Akademiska: "Mål vid behandling av järnbristanemiNormalt Hb, normalt MCV, P- Ferritin > 100 och Transferrin-mättnad >20 procent."

Känner du av några symptom som trötthet och liknande? Blöder du ofta?
levamedhht.blogg.se

2 Lena:

Hej
Vad skönt att du fick hjälp till slut. Jag är 41 år och har Morbus Osler, vilket även mina barn har fått. Jag har haft två stroke och flera tia attacker eftersom jag har avm i lungan. Jag blöder inte så mycket näsblod, ca 1-2 ggr/veckan och det slutar ofta blöda inom 15-30 min (Skönt). Jag bollas hit och dit av läkare sedan min neurolog gick i pension. Ingen vill befatta sig med mig och det är så tröttsamt. Min son har precis fyllt 18 år och kommer inte längre få gå på drottning Silvias barnsjukhus, så jag känner mig nästan desperat att hitta en läkare som förstår vad det handlar om. Jag har själv ringt till Akademiska men de hänvisar mig till gbg eftersom jag är bosatt på västkusten. Har nu haft tre olika läkare på ett halv år och den sista jag hade kunde faktiskt en hel del men han fick jag bara träffa en gång och nu har han slutat. Innan han slutade skickade han remisser till olika instanser. Till mag och tarm för att jag blöder där visar prover och för att göra ett bubbla eco som visar på hur stora avm man har i lungan och hur mycket venöst blod som shuntar över. Jag gjorde bubbla ecot i dag och det visade sig att nästan all kontrast de sköt in gick direkt över till artär siden och vidare. Vilket innebär att jag inte syresätter mig tillräckligt samt att jag kan få både stroke och hjärnabceser. Jag står konstant på blodförtunnande, vilket inte gör det bättre när det gäller blödningarna, men de tidigare läkarna har resonerat att det är bättre att jag blöder än att jag får stroke och det håller jag med om. Bor du i närheten av stockholm eller uppsala eftersom de kunde ta emot dig på akademiska, jag och min son skulle verkligen vilja komma dit. Jag har varit medlem i osler.ne och där har jag fått gå på föreläsningar som läkare och patienter framfört. Jag skulle också kunna engagera mig i en förening här i Sverige. Är trött nu efter dagen men jag pratar gärna med dig en annan dag så kan vi kanske utbyta mer erfarenheter.

Svar: Hej Lena! Jag känner så igen mig i det du beskriver, hur man bollas omkring och ingen läkare tar tag i en. Sedan jag fick komma till Osler-centret i Uppsala har jag få så otroligt mycket hjälp. De är verkligen toppen där! Men jag har också förstått att de ej kan ta emot patienter från hela Sverige. Jag hjälper dig gärna med information om hur du ska göra för att få ordentligt med hjälp. För det finns hjälp att få och du har rätt att få den hjälpen av bra läkare! Jag skriver ihop ett mail och skickar till dig så snart jag får tillfälle. Imorgon ska jag opereras så de närmsta dagarna kan jag vara lite energilös men du kan förvänta dig ett mail senast nästa vecka.
Ta hand om dig! /Katarina
levamedhht.blogg.se

Kommentera här: