Narkos och illamående

Här kommer en snabb genomgång av en dag hos dagkirurgin. Som jag skrev tidigare så fick jag en operationstid i sista minuten pga att jag blödde så mycket. Jag är så otroligt tacksam över att kunna få en tid så här snabbt! Det hade aldrig varit möjligt om det inte vore för Osler-centret. 
 
Outfit dagen till ära.
 
Jag åkte hemifrån kl 5.30, fastande och nyduschad för operation. Ca 7.15 stod jag och anmälde mig på sjukhuset i Uppsala. Därefter mötte jag en sjuksköterska från dagkirurgin som gav mig en sängplats. Den här gången kände jag igen alla ur personalen sedan tidigare vilket kändes tryggt. De är allihopa så himla bra och omhändertagande där! Jag tror att det här var min sjätte eller sjunde operation i näsan. 
Jag skulle inte ner till operation förrän ca 9.30 men var på plats tidigt för att ta lite prover. De ville främst se om jag behövde få en blodtransfusion. Sedan fick jag ett dropp med antibiotika och därefter var det mest bara att vänta. Jag hade som vanligt valt fönsterplatsen så fick ligga och se ut på det fina vårvädret åtminstone. Sedan hade jag turen att få en trevlig och pratglad rumskompis!
 
 
Antibiotikadropp före ingreppet.
 
Jag blev rullad till operation vid 10 tror jag, lite svårt att minnas detaljer i efterhand. Narkosen gick bra, hade samma narkosläkare som sist vilket var positivt. Förut har jag tyckt det varit obehagligt men nu var jag så trött så kunde knappt vänta på att få somna. Strax efter 12 vaknade jag på uppvaket så jag tror det gick lite snabbare den här gången än tidigare. Illamående och ett extremt sug efter nyponsoppa, som vanligt, tur det är precis vad man får på rummet! När jag senare träffade min läkare igen så förklarade han att jag hade fått två st nya kärlförändringar (färre än tidigare) sedan förra ingreppet i mars, varav ena var stort och säkert det som blödde så okontrollerat. Han hade spelat in förra ingreppet och detta så jag fick se skillnaden, i mars hade jag fler kärl som åtgärdades och om jag har tur så är det tack vare medicineringen. Jag ska fortsätta använda Timolol och i juli är det dags för nästa operation, då får vi se om det syns någon väsentlig skillnad jämfört med alla tidigare gånger!
 
Obligatoriskt sängläge efteråt.
 
På vägen hem från Uppsala mådde jag riktigt dåligt och kräktes. Hade en hemsk huvudvärk och var extremt trött. Har mått dåligt efter tidigare gånger också men det här var värre. Antar att det var på grund av den stora blodförlusten innan. Nu är det lite mer än en vecka sedan ingreppet och jag börjar känna mig piggare. Den extrema nästäppan har släppt och nu känner jag mig endast lite snuvig. Enligt min erfarenhet bör man räkna med cirka 1 vecka i återhämtningstid, men som det mesta är det säkert väldigt individuellt. 

Kommentera här: