Näsblödningar och sömnbrist

Nu har det gått 1 månad sedan ingreppet så jag kan nog med säkerhet säga att det inte hjälpte något. Blöder extrema mängder fortfarande, upplever även att de är svårare att få stopp på än tidigare!? Och det här blodstoppande medlet som jag använder, det har fungerat jättebra förut men nu hjälper det inte alls vissa gånger och jag förstår inte varför. Jag har, som idag, droppat det på flera stycken bomullstussar i omgångar med förhoppning om att det ska stanna av men det resulterar endast i en helt bedövad näsa (medlet är även smått bedövande så när jag använder det flera gånger på raken så bedövas näsan), blodet fortsätter rinna okontrollerat. Dock känner jag inte ens att det rinner, kanske kan ses som en fördel (ironi). Om ungefär 1 månad har jag nästa ingrepp inbokat, hoppas på bättre resultat då!
 
En sak som jag har funderat på länge är att jag tror näsblödningar blir värre när sömnen störs ordentligt. Enligt min egna empiriska studie drar jag den slutsatsen, att om jag sover mycket färre timmar än vanligt så resulterar det alltid i extrema näsblödningar. Är det någon av er som har upplevt samma sak eller har någon teori om sambandet?

Kommentarer:

1 Anonym:

Absolut, jag blöder som mest innan jag blir sjuk eller om jag sovit dåligt och samma gäller för mina barn. Tråkigt att op inte funkade denna gång😔 Hoppas på bättre resultat nästa gång☺️

Svar: Ok, då finns det antagligen ett samband då. Jag undrar vad det beror på, om det blir påfrestande för kärlmissbildningarna? Tack, det hoppas jag med! Har du eller dina barn provat något ingrepp mot näsblödningarna?
levamedhht.blogg.se

2 Kerstin:

Håller med om att jag blöder mer vid för lite sömn. Stress både fysisk och nästan ännu mera psykisk sätter ofta i gång mina blödningar. Hemsk när man känner att men inte kan kontrollera blödningarna. Känner med dig

Svar: Tack, Kerstin! Jag upplever samma sak. Brukar näsblödningarna gå i perioder för dig eller är det mest hela tiden?
levamedhht.blogg.se

3 Kerstin:

Det är ju bättre och sämre perioder, men dom bra brukar ju inte vara så länge. Ett tips som jag fått av en annan oslerpatient är att undvika äta livsmedel med mycket omega 3 i. Lax valnöitter rapsolja(majonnäs bregott osv) avocado Tycker att blöningstiden blir ännu längre när jag äter dessa livsmedel. Man kan ju prova, sen verkar det fungera så olika för oss alla.

Svar: Vad intressant! Jag tycker det vore toppen om det gjordes lite studier bland Osler-patienter och levnadsvanor. Jag är öppen för att prova vad som helst känner jag just nu. Äter faktiskt väldigt mycket avokado, lax och rapsolja. Sedan är det ju som du säger, kan vara individuellt, men skadar ej att prova.Tack för tips!
levamedhht.blogg.se

4 Anonym:

Hej
Min erfarenhet är att jag blöder alltid mer näsblod om jag inte är i fas
Typ om jag går hungrig eller är arg eller ledsen eller sovit dåligt eller anstränger mig för mycket blöder jag alltid mycket mer

Blev lite nyfiken på ditt blodstoppande medel? Vad heter det? Har inte fått nåt sånt från min läkare

Svar: Lidokainhydroklorid-adrenalin står det på flaskan. Min läkare har ordnat så det går att beställa från apoteket om man har det på recept.
Jag håller med om det du skriver, att det blir sämre när man inte är i fas. Känner också igen det! Stress är ju en typisk trigger som ibland är svår att undvika...
levamedhht.blogg.se

Kommentera här: