Järndropp

Jag har nyligen avslutat min senaste behandling mot järnbristen. Mest effektivt för mig har varit att få järn intravenöst. Det är dyrt och något tidskrävande men SÅ värt det. Jag kan säga såhär, med järnbrist är jag trött, låg och orkeslös. Ingen ovanlighet att somna vid 19 på kvällarna och hjärnan går på lågvarv, svårt att koncentrera mig m.m. När jag får järndropp delas det upp på 3 ggr med två veckor mellan varje gång. Det är ingen omedelbar effekt utan jag har känt förändring ca 2-3 veckor efter andra, ibland tredje droppet. Ett dropp tar ca 2 h (inklusive en halvtimmes övervakning efteråt), men det finns olika varianter. 
Har du Osler, se till så din läkare håller koll på ditt järnvärde då det kan påverka livskvalitén otroligt mycket! Det finns särskilda riktlinjer kring järnvärdet när man har den här sjukdomen så det är viktigt att läkaren går efter dem (akademiska har bra sammanfattning om detta). 
 
 

Kommentarer:

1 lenaengelin.blogg.se:

Hej
Är super dålig på det här med blogg. Skulle vilja komma i kontakt med dig eftersom jag och min familj också har denna sjukdom. Skall upp till akademiska och embolisera lungorna eftersom de ger mig stroke. Min mail är [email protected]
Hör gärna av dig😊

Svar: Jag har skickat mail till dig :)
levamedhht.blogg.se

2 Anonym:

Hej! Får jag fråga vad du ligger i ferritin nu? Jag låg på 6 och efter en infusion låg jag efter 4v på 238, normalt ska det ligga på 100-150 för kvinnor?

Kommentera här: